5 maja br. odbył się Kongres 590.
Prezes Klastra WSM, Ryszard Jania wziął udział w panelu pn. „Budowanie marki regionu przez pryzmat inteligentnych specjalizacji” wraz z Małgorzatą Jarosińską-Jedynak – sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej; Władysławem Ortylem – marszałkiem województwa podkarpackiego; Markiem Bajdakiem – pełniącym funkcję prezydenta Rzeszowa, dr Agnieszką Pieniążek – prezes Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju i Promocji Podkarpacia „Pro Carpathia” oraz Michałem Pileckim – dyrektorem Oddziału Terenowego Polskiej Agencji Kosmicznej w Rzeszowie.
Zapytany o to, czy firmy członkowskie klastra WSM wspierały się w czasie pandemii odpowiedział:
Branżę motoryzacyjną charakteryzują długie łańcuchy dostaw, międzynarodowe i mocno powiązane, zaczynając od producenta samochodów, przed dostawców I rzędu, II rzędu i III rzędu. Pandemia dotknęła cały świat i właściwie wszystkich producentów i dostawców części samochodowych, również tych na Podkarpaciu. Firmy skupione w klastrze starały się współpracować, stawiając czoło kryzysowi. Działo się to na różnych poziomach. Jednym z nich było bezpieczeństwo pracowników i stworzenie takich warunków pracy, by nie dochodziło do wewnętrznych źródeł zakażeń. Wymienialiśmy się doświadczeniami. Kiedy na początku brakowało środków dezynfekcyjnych, maseczek, wtedy innowacja została skierowana na zupełnie inne tory. Sami tworzyliśmy wzory przyłbic, maseczek i płyny dezynfekujące. Tym się dzieliliśmy i dzięki temu w naszych zakładach nie mieliśmy dużych ognisk zakażeń. Faktem też jest, że w kwietniu i maju 2021 roku nie mieliśmy praktycznie zamówień. Jedynie firmy, produkujące na rynek części zamiennych mogły w jakimś stopniu prowadzić produkcję. Ale to tylko ułamek rynku motoryzacyjnego. Walcząc z tymi trudnościami, także dzieliliśmy się doświadczeniem związanym z rozwiązaniami technicznymi i technologicznymi. W czerwcu branża wreszcie odżyła. Następuje powrót do tego, co było w 2019 roku. Ale konsekwencje załamania łańcuchów dostaw są widoczne. Brakuje pewnych części, jak np. półprzewodniki, części elektryczne, elementy do tworzenia komponentów plastikowych. To powoduje, że w niektórych miejscach ta produkcja nie jest tak płynna, jak to miało miejsce wcześniej. Ale najgorsze za nami, natomiast w tej chwili borykamy się z elementami związanymi z utrzymaniem ciągłości produkcji.
Następnie Prezes wypowiedział się na temat potrzeb kadrowych branży motoryzacyjnej. Na pytanie, czy pomimo kryzysu i wkraczania przemysłu 4.0, pracownicy będą potrzebni, Ryszard Jania odpowiedział:
Zdecydowanie tak, to jest w tej chwili, jeśli chodzi o Wschodni Sojusz Motoryzacyjny, najbardziej priorytetowe działanie. Jesteśmy tutaj obecni na różnych poziomach, jesteśmy obecni regionalnie – akurat w ubiegłym roku skończyliśmy dwuletni program który w skrócie nazywa się PAMISZ I Podkarpacka Akademia Motoryzacji Innowacyjne Szkolnictwo Zawodowe, gdzie wykorzystaliśmy w dużym stopniu zasoby właśnie przedsiębiorstw, firm które są w naszym stowarzyszeniu w połączeniu z pięcioma szkołami. Ale mówiąc o szkołach mamy na myśli przede wszystkim nauczycieli. To jest punkt startowy, który później pozwoli rozwijać, tak jak kula śnieżna, również uczniów. Ponad 30 nauczycieli i 180 uczniów wzięło udział w tym programie z różnych szkół województwa. Teraz jesteśmy w edycji drugiej, pomimo tego właśnie że są sytuacje związane z obostrzeniami, z pandemią stosując pewne metody, te o których mówiłem wcześniej związane z bezpieczeństwem nie tylko pracowników ale uczniów, nauczycieli którzy byli na praktykach, tamten program kończyliśmy i rozpoczynamy nowy. To jest ten poziom krajowy, poziom lokalny. Jesteśmy również obecni na poziomie Europejskim w programie DRIVES, gdzie 24 partnerów tworzy w tej chwili podwaliny pod nowe zawody dla przemysłu motoryzacyjnego wybiegając mocno do przodu i takich zawodów już w tej chwili – z dostępem do materiałów kształceniowych i certyfikatów według schematu ECQA – jest ponad 30 i jeszcze drugie 30 powstanie w ciągu kolejnych miesięcy. Także zdecydowanie ten kierunek i na różnych płaszczyznach.